En samling av våra kundcases.

Vi gör uppdrag i flera olika branscher och verksamheter. Här får ni ett uppslag från några av de case vi jobbat med sista året. 

Karlshamn Kommun

Värdegrund i teamen - på riktigt

LSS-verksamheten inom Karlshamns kommun ville stärka sitt värdegrundsarbete. Att få teamen att fungera bättre, med större uppmärksamhet på värdegrund. En värdegrund som inte bara skulle finnas på pappret utan som integrerades till något som fungerar bättre i vardagen. 

Genom våra digitala utvecklingsprocesser jobbade 14 team samtidigt i sina processer. Där de använde analys, uppdrag, uppföljningar som över tid ska lyfta gruppens förmåga. De använde sina ordinarie möten för att komma framåt och bli bättre. 
Ledningsgruppen fick sin process för att stärka sitt ledarskap. På detta sätt kan vi ha flera utvecklande dimensioner igång samtidigt. 
Ledarskapet, framgångsfaktorer för teamen, goda exempel mellan teamen, tydliggöra ansvaret för sin utveckling, extra stöd till de team som behöver mer. 

Utvecklingen följs upp och mäts över tid. Underlaget ger fantastisk möjlighet för fortsatt strategiskt arbete framöver. 

Teamen blev i snitt 13% bättre inom faktorer mål, struktur, sampel, utveckling och engagemang. Där deras värdegrund användes som verktyg för att stärka deras samsyn och förmåga som team. De har också tränat på att ansvar för sin utveckling och en utvecklingskultur börjar skapas. 

Johannishus SK

Styrelseprocess
- Att verkligen leda sin förening

Styrelseprocesser är en specialitet för oss. Att med små resurser kunna skapa stora resultat är intressant. Vi genomför flera styrelseprocesser varje år. Väljer här att nämna en alldeles speciell. 

Johannishus SK en förening som likt många brottas med utmaningar. Få som engagerar sig, hög belastning på nyckelpersoner, otydligheter i vem som gör vad med mera. Upplevelsen vad att flertalet i styrelsen heller inte mådde bra i sitt uppdrag. För en ledning dessutom ideell är det förödande. 

Vår styrelseprocess skapar en tydlig start med en samsyn om hur hela styrelsen behöver jobba tillsammans. Samt skapa en förståelse om vad som behöver till för att hela gruppen ska ta rollen som just styrelse. 

För Johannishus SK kom effekterna snabbt. Engagemanget ökade. Samspelet blev klart bättre. Med rätt och tydliga arbetsstrukturer blev arbetet både mer meningsfullt, tydligt och framförallt engagemanget ökade hos flera. Det ledde i sin tur att de som kämpat med överbelastning äntligen kunde må bättre i sitt engagemang. 

Effekterna i verksamheten har börjat komma, tydligare organisation, bättre handlingsplan. Flera justeringar i verksamheten som redan nu ger fler medlemmar, ökat intresse för engagera sig i föreningen. Kort och gott en mer välmående förening. 

Kila Möbler

Teamutveckling lyfter organisationen

Kila möbler upplevde att de var i behov att jobba ihop sig i sina olika grupper. De har växt i sin organisation, haft utmaningar när säsongspersonal snabbt ska komma in i verksamheten och stod inför ett generationsskifte.

Med hjälp av vårt digitala processverktyg började vi med att mäta gruppernas nuläge utifrån framgångsfaktorer för att utveckla kvalité, effektivitet och välmående. Sedan fick grupperna sin egna utvecklingsprocess utifrån deras behov och uppdrag. 

Under processens gång kom teamen fram till vad de själva ville och behövde förbättra och vad de behövde hjälp med. En ledare sa att ”Denna process har hjälpt vårt team att ta upp det som har skavt sen en tid tillbaka och komma fram till en gemensam förbättring. Nu fick vi det gjort!” 

Effekterna som har kommit ur detta arbete är att de är ett mer enat och sammanhållet team, alla får komma till tals. Personalen utgår ifrån teamets uppdrag och tillsammans hjälps åt att ge sina kunder den bästa köpupplevelsen i butiken och leverera efter kundens förväntningar.

Cookies.

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats.